Komt dit bekend voor?
· duurzaamheid heeft nu geen prioriteit
· we gebruiken toch groene stroom?
· waarom moeten wij energie besparen als de
directeur in een dikke auto blijft rijden?
· de klant vraagt er niet om
Je organisatie verduurzamen betekent voor de mensen die
er werken een verandering. Dat
roept vaak weerstanden op. Wellicht vraag je je af waardoor dat komt. Mensen
veranderen immers voortdurend; ze verhuizen, beginnen aan een nieuwe baan,
krijgen kinderen, noem maar op. Dus vanwaar die weerstand als het om een
verandering in je organisatie gaat? En dan vooral nog eentje die – in jouw ogen
- ons allemaal ten goede komt.
Om mensen mee te krijgen heb je een goed verhaal nodig.
Je schetst een visie voor de lange termijn en verwacht dat mensen die onderschrijven. Als dat van mensen vraagt dat ze vanaf morgen anders moeten gaan handelen, zich
anders gaan gedragen dan zijn ze daar niet altijd blij mee. Dat vertaalt zich vaak in tegenwerpingen en bezwaren, kortom weerstand. Vaak liggen onder die tegenwerpingen de zorgen van mensen over wat de
verandering van hen of van het team gaat vragen.
-
Ze zijn nog niet helemaal overtuigd van het nut
van de nieuwe koers.
-
Of ze vragen zich af wat het betekent voor hun
werkzaamheden.
-
Kunnen ze dan nog wel werken zoals ze gewend
zijn.
-
Ze willen wel mee in de verandering, maar weten
niet hoe.
Een veranderaar die bereid is te kijken en te luisteren
wat de boodschap of zorg is onder de weerstand krijgt informatie over wat nog
niet helder is voor het team. Door te luisteren en met elkaar in gesprek te
gaan komt er rust in de oplaaiende emoties. Weerstand is een indicatie dat je nog niet alles gedaan hebt om het
team mee te krijgen in je verandering. Wellicht is jouw verhaal wel
duidelijk, maar heb je ook naar hen geluisterd?
In de workshop De groene VERANDERBRIL staan we uitgebreid
stil bij wat het van mensen vraagt om te veranderen. De eerstvolgende is op 18
november a.s. in Bussum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten